Stručná
charakteristika školy
Naše škola je
jednou z pěti základních škol města Havlíčkův Brod.
Budova je panelového
typu a tvoří ji areál skládající se ze tří pavilónů - vzdělávacího,
stravovacího a z tělocvičen. Ke škole patří i dětské hřiště,
školní hřiště a plochy v areálu školy, které žáci využívají
k výukovým i odpočinkovým aktivitám.
Škola byla vybudovaná v sídlištním komplexu v okrajové
části města a otevřena 1. 9. 1990. Od 1. 7. 2001 je příspěvkovou
organizací, vymezení úkolů je uvedeno ve Zřizovací listině.
Škola sdružuje základní školu, školní družinu, školní klub a
školní jídelnu. Ve školním roce 2010/2011 byla poprvé otevřena přípravná
třída.
Školní jídelna zabezpečuje
zdravou výživu žáků dle platných norem a předpisů. Na škole
je zaveden pitný režim. Přípravná
třída a 1. - 5. třídy mají ve třídách várnice s čajem,
který připravuje školní jídelna. Ostatní žáci dostávají čaj
ve ŠJ dle zájmu. Odebíráme dotované školní mléko a ovoce v rámci
projektu „ Ovoce do škol“.
Školní družina a školní klub
zajišťují volnočasové aktivity dětí v ranních i odpoledních
hodinách.
Velmi intenzivně spolupracujeme se zákonnými zástupci, poskytujeme
jim základní a objektivní informace o škole a informujeme je o
studijních výsledcích dětí formou žákovských knížek. Snažíme
se více rozvíjet oboustranný tok informací. O činnosti školy
podrobně informujeme rodiče i veřejnost pravidelnými aktualizacemi
www stránek školy. Připravujeme pro rodiče kulturní programy, využíváme
jejich pomoci a účasti při organizování projektového vyučování
a při letních a zimních pobytech v přírodě.
Kromě výchovně vzdělávací činnosti škola nabízí v rámci
doplňkové činnosti pronájem
učeben, chodeb, vaření jídel pro cizí strávníky, kroužek
florbalu, poskytujeme sportovní služby.
Třídy a odborné učebny jsou vybaveny moderním a účelovým nábytkem
a kvalitními učebními pomůckami. V učebnách 1. stupně jsou v části
tříd koberce, které slouží k odpočinkovým činnostem. Na
chodbách jsou umístěny stoly na stolní tenis, ribstole se žíněnkami,
skluzavka a další
zařízení pro odpočinkovou činnost žáků o přestávkách.
V odpoledních hodinách využívá tělocvičny SZUŠ (balet) a
ostatní spolky k provozování sportovních činností dětí i
dospělých. Vybavenost tělocvičen je na dobré úrovni – nářadí,
zrcadlová stěna, ozvučení. Nabízíme
činnost v různých zájmových kroužcích školní družiny a školního
klubu, logopedickou péči, využíváme keramickou dílnu s pecí
a hrnčířským kruhem.
V budově školy je umístěna i pobočka Krajské knihovny Vysočiny,
Soukromá základní umělecká škola a od 1. 9. 2011 pracoviště Mateřské
školy Korálky.
Naším cílem je zaměřit se na kvalitu řízení, mezilidské vztahy a
celkové kulturní prostředí školy. To je dáno především vztahy
mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, učiteli a ostatními
zaměstnanci školy, vztahy mezi vedením školy a pedagogickým sborem
a v neposlední řadě mezi žáky samotnými. Ve škole pracuje Žákovská
samospráva, ve které se zástupci žáků 5. – 9. ročníku učí
argumentovat a prosazovat zájmy jedince a kolektivu.
Název našeho školního vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání je „Škola dílnou lidskosti“. Vyjadřuje
základní myšlenku o utváření vhodných mezilidských vztahů
i stylu práce vedoucího k těmto hodnotám.
Ve výchovně vzdělávací práci pedagogové volí efektivní metody a
formy výuky. Do ŠVP byly zapracovány nové důležité součásti
vzdělávání: multikulturní výchova, environmentální výchova,
etická výchova, filmová a audiovizuální výchova, taneční a
pohybová výchova, výchova ke zdravému životnímu stylu, práce s informacemi,
výběr a zavádění nových preventivních metod z hlediska výskytu
sociálně patologických jevů, šikany apod.
Na škole pracuje Školní
poradenské zařízení, které řeší výchovné problémy, případně
výskyt sociálně patologických jevů.
Program výchovně vzdělávací práce tvoří tři
pilíře vzdělávání: Multimédia,
Jazyky a Pohyb.
'
Při plnění našeho školního vzdělávacího programu je důležité,
aby se všechny tři pilíře vzájemně prolínaly a doplňovaly, protože
budeme-li zdůrazňovat jeden pilíř, stává se vzdělávání vratké,
použijeme-li dva pilíře, bude vzdělávání pro žáky udržitelné,
ale v kombinaci všech třech pilířů nastává stabilita.
Multimédia
Informační technologie jsou začleněny do celého školního
vzdělávacího programu.
S informatikou se žáci seznamují od 1. ročníku. Výuka předmětu
Informatika probíhá v 5. a 6. ročníku.
Na druhém stupni jsou tyto dovednosti posíleny v rámci
volitelných předmětů: v 6. – 8. ročníku se vyučují volitelné
předměty Multimediální výchova
a Technika administrativy, v němž
se žáci učí techniku psaní deseti prsty v programu Mount Blue.
Nepovinný předmět Psaní
deseti prsty je vyučován v 5. třídě.
Nepovinné předměty Multimediální výchova 2 a Technika administrativy 2 jsou nabízeny v 9.
ročníku. Činnost je zaměřena na pochopení principu
pohyblivého obrazu, tvorbě animací, základy práce s kamerou, základy
práce s fotoaparátem, tvorbu slideshow.
Máme dostatečné množství technického vybavení, využíváme výukové
počítačové programy, interaktivní tabule, dataprojektory a tablety.
Jazyky
V první třídě se žáci učí číst genetickou
metodou čtení. Dle potřeby je žákům poskytována logopedická péče. Je věnována individuální
péče žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Anglický jazyk se vyučuje v 1.
a 2. třídě s jednohodinovou dotací, od 3. do 9. třídy s tříhodinovou
dotací týdně. Od 7. ročníku je povinná výuka dalšího cizího
jazyka na 2. stupni základní školy. V nabídce je německý
jazyk.
Probíhá komunikace v AJ a NJ, dopisování (adopce na dálku).
Pohyb
Pohybové aktivity jsou realizovány ve výuce předmětu Tělesná výchova dvouhodinovou dotací týdně. V 6. ročníku
je výuka rozšířena o třetí hodinu zaměřenou na zdravotní TV. V blízkosti školy se nachází plavecký bazén
a zimní stadion, které využíváme pro výuku plavání a bruslení.
Pro odpočinkovou činnost ŠD a odbornou výuku některých předmětů
je využíváno okolí školy a nedaleký městský park Budoucnost.
Kromě TV jsou pak pohybové aktivity, především uvolňovací a
relaxační cviky, zařazovány do výuky, do činnosti ve ŠD a ŠK.
Odpočinková činnost žáků je zabezpečena dostatečným pohybem dětí
na chodbách a za příznivého počasí před budovou školy.
Hodiny TV jsou doplněny o plavecký výcvik žáků 3. a 4. ročníku
a o předplavecké kurzy pro žáky PT, 1. a 2. ročníku.
V rámci zimních pobytů v přírodě se realizuje výuka lyžování
a snowboardu. Kabinet TV je vybaven sjezdovými a běžeckými lyžemi a
snowboardy, které se nejvíce využívají na zimních pobytech v přírodě.
Pohyb je spojen se zdravým životním stylem, ten je obsažen ve výstupech
předmětu Výchova ke zdraví.
Zařazením Dopravní výchovy
do výchovně vzdělávacího procesu na
1. a
2. stupni ZŠ žáci získávají vědomosti, dovednosti a návyky v oblasti
bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu,
seznamují se s etickými normami chování, s důrazem na rozvoj
komunikace, úcty ke zdraví, odpovědnosti za své zdraví a bezpečnost
i zdraví jiných.
Jde o výchovu k toleranci a ohleduplnosti k ostatním. Měla
by vést ke snížení nehodovosti a rizikových situací v silničním
provozu. Pro výuku dopravní výchovy využíváme vybavenost kabinetu
dopravní výchovy – kola, ochranné přilby, překážkovou dráhu,
dopravní značky.
Pohybové aktivity jsou nabízeny i prostřednictvím kroužků.
|